Ahad, 31 Mei 2009

Mengibau kebelakang 4: PERBEZAAN KELAS DAN MERITOKRASI PALSU

Setelah selesai mendirikan rumah tiang bulat berdinding kulit kayu masih bekerja dengan bersama ayah, saya diajak abang untuk turut sama berkerja bersamanya di ladang Nam Bee. Saya diperkenalkan oleh abang dengan pengurus ladang yang bernama Peng Yam. Dengan tanpa banyak cakap pengurus ladang tersebut menerima saya bekerja. Saya diletakkan dalam kelompok pekerja Minyak Lalang bersama-sama dengan buruh kanak-kanak yang sebaya dengan saya. Malah turut berada dalam kelompok pekerja minyak lalang tersebut ialah adik saya sendiri yang bernama Othman (13 tahun),anak saudara saya Sebut (13 tahun),Mazlan Denan (12 tahun) dan mandornya ialah anak saudara saya Md. Noh Bakti(15 tahun) iaitu anak pertama dari kakak saya yang sulung. Pekerja-pekerja lain yang saya masih ingat ialah seperti Mahad,Kartolo,Madon,Bancut,Sagil, Ayub Sagi dan lain-lain.

Kesemua mereka diberitakan telah dapat dan berpindah ke rancangan FELDA atau FELCRA kecuali kartolo yang sekarang bekerja ikut kontrak binaan dan kalau tidak ada kerja beliau akan menjual buah-buahan di tepi jalan di hadapan kedai Bai Kecik . Yang lainnya seperti adik saya Osman kini menjadi peneroka di FELDA Nita Dua,disamping berniaga kedai makan di Mersing, MD Noh Bakri menjadi peneroka FELDA Air Tawar Dua dan berniaga kedai makan,katering dan kontraktor membersih ladang di Felda Air Tawar Dua,Sabtu menjadi peneroka Felda Sening, membuat kerja sampingan sebagai nelayan di Tanjung Pungai dan membina rumah atau bangunan jika ada tawaran . Tidak Lama dahulu beliau banyak membela lembu,tetapi apabila pokok sawit di ladangnya telah ditebang dan ditanam semula, beliau telah jualkan semua lembunya dan sebab itu buat sementara waktu ini beliau menjadi nelayan. Manakala Mazlan pula kini tinggal di FELCRA Sungai Ara sebagai peneroka dan membuat kerja tambahan sebagai pemandu Teksi.

Manakala Abang Ahmad, dapat menjadi peneroka Felda Air Tawar Dua, tetapi kini tinggal di Simpang Renggam,menguruskan tanah yang ditanah dengan kelapa sawit diterokanya sewaktu muda bersama arwah ayah ,mengurut orang dan menoreh getah di tanah arwah ayah. Manakala abang Md. Yusof sekarang tinggal dan mengusahakan tanah yang ditanam kelapa sawit, juga diterokanya sewaktu muda bersama arwah ayah dan menjadi Ketua Kampung di Kampung Bukit Nyamuk, Masing-masing telah berkeluarga dan telah mempunyai anak dan cucu yang ramai. Ada ramai diantara anak-anak mereka yang telah menghabiskan pelajaran sama ada dari universiti dalam atau luar negara. Ada diantara mereka yang bekerja menjadi CEO di Syarikat Berdaftar dan sahamnya didagangkan di BSKL, ada yang bekerja sebagai eksutif tinggi di Syarikat Multi Nasional,Menjadi Ustaz dan Ustazah,Menjadi Pensyarah universiti,perniaga dan lain-lain. Kesemua mereka rajin-rajin belaka. Dari tinjauan saya, ramai dari mereka yang rajin belajar dan mempunyai azam yang kuat untuk memajukan diri.Sekarang ini muncul generasi ke empat dan kelima dari keturunan arwah ayah. Saya tidak dapat ramalkan tentang semangat dan kesungguhan mereka unutuk menuntut ilmu. Tetapi dari perbualan anak-anak sendiri ada menunjukkan tanda dan keazaman yang begitu kuat untuk membimbing anak-anaknya untuk berjaya.

Hari pertama bekerja dengan penuh semangat bekerja yang berkobar-kobar, tetapi agak kekok kerana tidak biasa diarah untuk buat itu dan buat ini, kesana dan kemari yang diarahkan oleh mandor Md Noh anak saudara sendiri. Kerana saya pekerja baru jadi saya diarah untuk mengisi minyak dari dalam tong deram besar kedalam tong-tong berbentuk empat segi berukuran muatan enam gelen atau 24 liter. Kemudian tong-tong empat segi yang berisi minyak diminta angkut untuk diisikan ke dalam lori . Dengan lori tersebut minyak, serta semua perkakas kerja seperti cangkul,parang, gergaji mesin, enjin air dan semua para pekerja diangkut ke kawasan bekerja di tengah ladang. Bagi setiap pekerja minyak lalang ,mereka akan diberi sebiji botol kaca besar (boleh dimuat minyak satu kati), muncong botol ditutup dengan gabus yang telah dibubuh batang resam yang dibuang hempulurnya agar berlubang. Botol besar tersebut akan diisi penuh dengan minyak diesel atau minyak kotoran yang dipungut dari kedai membaiki kereta (work shop). Botol yang berisi minyak akan ditonggengkan dan digoncang supaya minyak tersebut dapat keluar dari lubang batang resam. Minyak yang terkeluar dari muncung lubang resam dihalakan ke paras pertengahan pokok lalang, setelah nampak basah dengan minyak,pucuk lalang yang kena minyak akan dikerat pucuknya supaya dapat dikenal sebagai tanda telah dibubuh minyak dan boleh dilihat dari jauh sama ada lalang itu sudah dibubuh minyak atau sebaliknya.

Setelah habis minyak dibotol, para pekerja akan mengisi dan melakukan semula berulang-ulang. kami semua akan hanya berhenti berehat apabila sampai jam 10.30 pagi. Waktu rehat ialah selama setengah jam ( 30 minit). Masa inilah kami semua makan bekal yang dibawa dari rumah untuk sarapan pagi sambil berbual-bual dan mendengar berbagai cerita. Kebanyakan cerita berkisar tentang cerita wayang gambar pelakon dan penyanyi yang datang dari berbagai bahasa dan bangsa . Cerita-cerita wayang dan para penyanyi banyak diceritakan oleh Mahad dan Kartolo. Kebanyakan cerita tersebut diceritakan berulang-ulang oleh mereka tanpa jemu-jemu. Ada yang menceritakan tentang cerita wayang iitu sendiri ,ada yang menceritakaan tentang watak pelakun sama ada pelakun lelaki atau perempuan dan ada juga yang menceritakan tentang pakaian mereka. Cerita pasal pakaian pelakon dan penyanyi sama ada dari timur atau barat, biasanya mereka akan menceritakan tentang pakaian seperti seluar,baju,tali pinggang,cermin mata,gaya rambut,kasut, dan sebagainya .
Ceritakan mengenai pakaian ini biasanya mereka ceritakan tentang fesyen dan jenama , buatan mana,berapa harganya, siapa yang gemar memakainya dan dimana boleh didapatinya . Setengah dari mereka bekerja hanya bertujuan untuk dapatkan duit bagi membeli barangan pakaian tersebut . Pakai yang dibeli di kedai Cina Panjang akan dipakai sewaktu petang atau peda hari jumaat sewaktu hari tidak bekerjasemasa berjalan-jalan di pekan Simpang Renggam. Waktu memakainya kelihatan diperaga dengan rasa perasaan yang penuh gaya dan banga.Telatah sedemikian didapati berlaku dimana-mana dan kebanyakan diamalkan oleh remaja Melayu ketika itu.

Setelah habis waktu rehat kami semua menyambung semula kerja-kerja tersebut dan hanya berhenti tepat pada jam 2.30 petang kecuali jika hujan kami balik cepat kerana takut kerja membubuh minyak lalang untuk membunuh lalang tidak berkesan dan boleh merugikan pihak majikan .

Sebelumnya saya telah dilatih oleh ayah untuk melakukan kerja-kerja berat seperti memikul kulit kayu untuk buat dinding,memikul daun rumbia untuk dijadikan atap,mengangkut air. Semua kerja-kerja tersebut membiasakan saya untuk melakukan kerja berat, jesteru itu apabila saya disuruh untuk bekerja meracun lalang guna minyak dengan botok sekati, saya anggap kerja tersebut terlalu ringan dan tidak sejiwa dengan saya. Jesteru itu saya memohon dengan mandor Md. Noh ( anak saudara umurnya 40 hari lebih tua dari saya) ,untuk melakukan kerja mengangkut minyak lalang pula. Beliau bersetuju dan membenarkan saya bekerja mengangkut minyak dengan cara memikulnya di atas bahu . Mengangkut minyak biasanya dilakukan dari tepi jalan dan dibawa masuk kedalam lading dengan cara memikul di atas bahu . Minyak diisi dalam tong yang memuatkan minyak sebanyak 6 gelen. Tong berkenaan berbentuk empat segi sama seperti tong minyak yang digunakan oleh askar yang diletak di belakang Land Rover mereka. Minyak biasanya diangkut dengan lori pada waktu pagi bersama-sama dengan para pekerja. Minyak tersebut akan diturunkan dari lori diletakkan di tepi jalan ,di tempat para pekerja minyak lalang berkerja. dari tepi jalan saya angkat atau pikul minyak tersebut ketempat-tempat pekerja yang telah kehabisan minyak.

Walau pun kerja ini lebih berat dan teruk berbanding dengan kerja meracun lalang kerana ada ketikanya saya terpaksa memikul kepuncak bukit tinggi di mana lori tidak mampu untuk sampai. Memikul minyak melalui kawasan lereng bukit yang curam atau mendaki bukit yang menegak dan menurun gaung, tetapi kelebihan kerja demikian itu saya pilih kerana pertama, ialah saya boleh berjumpa dengan semua rakan kerja sewaktu proses membekalkan minyak yang diperlukan oleh pekerja lain diwaktu mereka kehabisan minyak. dan kedua saya boleh bersembang-sembang dengan mandor atau rakan lain terutama dengan mahad dan kertolo untuk mendengar cerita wayang yang mereka tonton malam tadi. Oleh itu saya dapat mendengarnya lebih dahulu dan lebih panjang dari rakan lain. Menakala rakan lain hanya boleh mendengarnya sewaktu rehat pada jam 10.30 pagi sahaja.

Sewaktu saya bekerja minyak lalang di ladang Nam Bee, saya dapat mengenali ramai orang yang lebih dewasa. Antaranya yang saya kenali dan masih ingat ialah Pak Atan pekak , Pak Cik Nordin Othman, Wak Sagi, Denan Othman, Ali Melaka, Abang Bakri, Pak Cik Senin, Haji Nanawi, Wak Ramlan dan lain. Kebanyakan mereka telah kembali ke rahmatullah meninggalkan kita terlebih dahulu. Gelaran Atan Pekak diberi kerana beliau tidak dapat mendengar. Selalu orang suka panggil beliau dengan bersuara kuat, tetapi sebenarnya memanggil beliau dengan perlahan dengan cara menghadap mukanya adalah lebih efektif, berbanding bercakap dengan kuat, kerana yang pentingnya beliau dapat membaca atau memahami percakapan kita melalui kumit-kamit mulut orang yang bercakap dengan beliau.

Menurut ceritanya, beliau menjadi pekak ialah di sewaktu muda beliau pernah bekerja sebagai Special polis constabel (SC) Waktu itu zaman darurat dan Negara berada di bawah pemerintahan British Army (BMA) . Semasa kejadian berlaku beliau bertugas di estet Cemara yang terletak di jalan Simpang Renggam- Renggam. Dia dan pasokannya telah diserang hendap dengan berbagai senjata termasuk bom tangan (hand grined) oleh pasokan komunis. Bom yang dibaling oleh komunis benar-benar jatuh dan meletup terlalu dekat dengan beliau. Bunyinya diceritakan sangat kuat ,ini telah menjadikan telinga beliau tidak dapat mendengar lagi sehingga sekarang.

Seingat saya beliau orang yang sangat baik, walau diejek, ditertawakan dan sebagainya , beliau tidak bertindak dan diam sahaja. Sehingga catitan ini ditulis pak Atan maseh hidup dan umurnya kini sudah menjangkau lebih 90 tahun. Beliau dari dahulu sampai sekarang tinggal di kampong Sahari Peringkat Dua. Beru-baru ini saya pernah bertemu beliau dan saya dapati beliau yang berkulit cerah, putih, bertubuh kecil kelihatan semakin mengecil, atau saya semakin gemuk sebab itu melihat beliau semakin mengecil. Wajahnya tetap putih bersih dan berseri-seri, kesihatan, pandangan dan ingatannya maseh baik. Walaupun saya sudah lebih 20 tahun tidak bertemu, namun beliau maseh mengenali saya dan bertanyakan berapa ramai anak dan ada berapa orang cucu .

Seorang lagi kenalan baik saya ialah pakcik Nordin, telah meninggal dunia kira-kira 4 tahun yang lalu, saya dapat berita kematiannya melalui abang yusof yamg memberitahu saya dengan menggunakan talifon bimbit. Sewaktu itu saya sedang memberi kuliah subjek hubungan etnik kepada pera pelajar saya di kampus UTM sekudai. Setelah habis dua jam kuliah , saya bertemu ketua jabatan memakumkan perkara tersebut dan minta izin untuk menziarahinya. Pakcik Nordin, semasa hayatnya suka bercerita dan memberi nasihat kepada saya. Beliau ada enam orang anak empat lelaki dan dua perempuan. seorang anak perempuannya bekerja dengan JPJ dan dua orang anak lelakinya yang saya tahu membuka perniagaan makanan. Rahim anaknya sekarang memiliki kilang membuat makanan. Roti perata dan berbagai kuih -muih sama ada yang telah digoring masak atau di frozen sangat digemari orang dan perniagaannya sangat maju.


Saya mula bekerja minyak lalang di ladang Nam Bee mulai kira-kira pertengahan bulan Ogos, 1964. sehingga bulan Julai 1966. Sewaktu bekerja di ladang ini saya dan pekerja-pekerja lain pernah mengalami kemalangan. Lori yang membawa saya dan rakan lain telah terbalik sewaktu mendaki bukit balik dari kerja. Menurut siasatan polis lori buruk yang menjadi pengangkutan utama para pekerja itu breknya tidak berfungsi. Sebab itu sewaktu mendaki bukit dengaan membawa pekerja yang begitu ramai , enjin lori jenis Cheverolit tidak upaya untuk naik lalu mengelunsur dan ke belakangnya menghentam bukit. Ini menjadikaan lori tersebut terbalik dan saya dan rakan kerja lain pun tercampak di atas jalan berbatu kerikil. Ramai pekerja-pekerja yang turut terpelanting ada diantaranya menghempap badan saya. Kerana ditimpa dengan orang yang begitu ramai menjadikan tulang bahu terasa meletup dan didapati bahu sebelah kiri saya patah. Ini menyebabkan saya terasa sangat sakit tidak boleh bangun dan sukar untuk bercakap. Saya hanya terlentang diatas jalan. Setelah semua orang selesai meyelamatkan diri,barulah abang saya Ahmad sedar saya maseh terbaring di jalan lalu beliau mengangkat saya untuk bangun tetapi saya tidak terdaya , lalu saya beritahu abang bahawa bahu saya sangat sakit. Setelah dirasa beliau memberi tahu tulang bahu saya patah.

Disebabkan lori tidak mempunyai permit,lesen, tiada nombor pendaftaran , lori tersebut bolehlah dipanggil "lori hantu' sebagai mana lori yang mengangkut tanah merah dalam projek perumahan sekarang. Ini menjadikan pengurus ladang takut untuk membawa saya ke hospital, sebaliknya dibawa saya berurut di Singapura. Diceritakan tukang urut singapura itu pandai mengurut orang patah tulang. Tukang urut berbangsa Cina yang ingin ditemui bekerja sebagai tukang masak di di restoran di Beras Basah Road. Beliau hanya habis kerja pada jam 12.00 tengah malam. Sesiapa yang datang lewat petang hanya akan diurut selepas beliau habis kerja. Kerana saya sampai lewat petang saya terpaksa menunggu sehingga sampai beliau habis kerja. Semasa saya menunggu diurut, saya disuruh duduk diatas bangku dipenjuru kedai tersebut. Tunggulah saya sehingga lebih kurang jam 12.30 barulah saya dipanggil untuk diurut.

Saya yang dibawa oleh pengurus ladang tersebut telah sampai di restoran dimana tukang urut bekerja pada jam 7.00 petang. Sewaktu saya menunggu tukang urut habis bekerja, pengurus ladang dan kawan-kawannya telah pergi shopping. Setelah mereka balik semula ke restoran tersebut, kelihatannya mereka shopping sakan. Dari boot kereta dikeluarkan begitu banyak beg-beg plastik dan kemudiannya diberi saya satu beg plastik kecil , apabila saya lihat terdapat dua biji limau sunquick berwarna kekuning-kuningan. tetapi sebelum mereka meninggalkan saya untuk pergi shopping, mereka beri saya sebuku roti hailam bersama dengan sebotol air oren F&N .

Sewaktu duduk dipenjuru kedai selama lebih kurang 5 jam menunggu masa di urut dan sambil menunggu tuan saya berbelanja. Saya dapat peluang memerhatikan suasana dan tingkah laku orang-orang Singapura makan –minum dan persekitaran restoran tersebut. Restoran tersebut dipenuhi dengan berbagai bau yang amat meloyakan dari berbagai jenis makanan yang digoreng, bakaran, salai, direbus dan pangangan. Asapnya naik berkepul-kepul dan api menjulang sehingga sampai ke siling kedai. Bunyi ketokan senduk pada kuali tidak berhenti-henti. Suara orang bercapak cina terdengar dengan kuatnya seoleh-oleh bertengkar berlaku sepanjang masa.Sekali-sekala terdengar bunyi orang berkahak dan mengeluarkan air kahak kuning pekat diludahkan dimerata tempat. Perbuatan tersebut berlaku berulang-ulang dan sambut menyambut datangnya dari semua bahagian kedai tersebut.
Di tengah-tengah restoran tersebut ternampak sekumpulan pelangan yang agak ramai duduk mengelilingi meja bulat. Makanannya sangat banyak,selain itu ternampak juga beberapa buah botol bear dan minuman keras yang yang tidak diketahui jenamanya. Mereka makan dan minum beria-ia benar kelihatannya, Sekali sekala mereka ketawa dan bercakap dengan kuatnya. saya terperanjat apabila nampak seorang pelayan membawa tiga ekor monyet yang setiap seekor diikat keempat-empat kakinya.

Kemudian datang seorang lelaki membawa pisau berkilat lalu diambilnya seekor monyet yang maseh hidup dicantas tempurung kepala monyet tersebut . Selepas dicantas tempurung kepala, diletakkanlah monyet yang berdarah kepala dan diikat keempat kaki dan tangannya ke dalam satu tempat yang membolehkan seolah-olah monyet tersebut duduk tegak tanpa bergera. tetapi saya nampak matanya maseh terkebil-kebil sambil berbunyi tanda kesakitan . Dikerjakannya seekor demi seekor sehingga habis tiga ekor. Setelah itu saya nampak salah seorang pelangan yang berbadan besar dan bermuka merah padam menuangkan sesuatu ke atas ketiga-tiga kepala monyet. Kemudian setiap dari mereka mengambil strow , meletakkan muncung strow ke atas kepala monyet yang dicantas lalu bergilir-gilir menyedut otak monyet tersebut. Sewaktu melihat peristiwa tersebut hati dan perasaan saya sangat sedih dan terharu. wujud pertanyaan mengapa manusia boleh tergamak melakukan hal sebegitu. Adakah disebabkan mereka orang kaya lalu tergamak melakukan dan makan yang sedemikian itu, bagaimana mereka boleh makan begitu atau semimangnya makanan yang tidak dimasak, dari bahagian otak pula lebih enak, lazat,mengandungi banyak zat dan banyak khasiat pula.saya tidak dapat memikirkannya ketika itu. Allah Waalam.

Saya lihat jam bulat yang tersangkut didinding sudah mendekati jam 12.00 tengah malam. Mata tidak terasa mengantuk kerana bunyi yang senentiasa bising. Tambahan lagi tulang bahu yang patah telah mula membengkak dan terasa semakin sakit sehingga melilihkan air mata. Walau bagaimana kesakitan yang sedemikian itu saya tahankan juga. Kalau dirumah tentunya saya sudah menangis terisak sehingga tersedu-sedu.Entah berapa kali agaknya saya akan memanggil nama ibu dan nama yang lain. Tetapi di Singapura itu , tangisan saya hanya dipendam jauh -jauh dalam kalbu. saya sedar kalau menangis bukan ada orang peduli. Semuanya yang ada disitu tidak akan memahami tangisan saya. Lebih-lebih mereka akan bertanya saya dalam bahasa Cina yang mungkin maksudnya , hendak daging babi salai, tupai bakar, ayam goreng, mee hailam, ikan bakar, nasi goring, nasi ayam atau minum bear. Kerana itulah sahaja yang saya nampak para pelangannya makan di restoran itu.

Setelah mendeketi jam 12.00 malam barulah rosteran tersebut mula sepi, tidak lama selepas itu,dinding kedai mula ditutup satu papan demi satu papan dan akhirnya tertutup semua kecuali pintu besar yang maseh terbuka. namun demikian maseh ada beberapa orang yang tadinya saya lihat sebagai pekerja restoran tersebut berjalan kesana kemari. Saya cari dan cuba teka yang mana satu agaknya tukang urut yang akan mengurut nanti.menakala disebelah saya terdapat empat orang kaki tangan Nam Bee estate yang datang membawa saya ketempat itu.

Apabila jam didinding menunjukkan pukul 12.20 malam seorang pekerja restoran yang gemok -gedimpol telah menjeling saya dan mengajak saya menyeberang jalan pergi kebiliknya penginapannya. Sampai sahaja dibiliknya dengan pantas dibuka kain tuwala yang menyelimuti badan dan anduh yang mengampu tangan saya akinbat patah tulang bahu.lalu diambi sebiji botol berisi cecair berwarna putih dituang ditapak tangannya lalu disapu di bahu saya yang patah. Selepas itu kain anduh dipasang semula dan lalu taukeh saya mengajak saya menaiki LAND ROVER untuk balik kerumah saya di Simpang Ranggam.

Saya sampai rumah jam sudah menunjukkan pulul dua setengah pagi. Apabila saya sampai kerumah ibu, bapa dan semua adek beradik datang menyerbu untuk mengetahui khabar berita. Apabila masuk kedalam rumah emak telah bersedia dengan air masak untuk rawatan dan mandian. Saya nampak di dapur ,cerek terus tertinggik ditungku dan api kayu terus menyala. Arwah ibu dengan berhati-ati sekali membuka selimut tewala yang digunakan sebagai penganti baju kemudian dipegang tangan saya dengan lembut dan dibuka kain anduk tangan dengan dan cermat perlahan-lahan. Arwah ibu kemudiannya lap badan saya dengan air panas suam.Diminumkan saya air suam segelas, diambilnya pula halia yang sudah ditumbuk dan diadun dengan cuka masak lalu disapu perlahan-lahan di kawasan yang patah sambil mulutnya komit-kumit. Sekali-sekala saya dengar sebutan al-fatiha dan beberapa ayat al-quran yang lain. baharulah saya terasa lega,ringan,boleh menguitikan jari mula dan mula berani mencuba mengangkat-angkat tangan, dan sakitnya semakin beransur hilang. Saya memilih tempat dan duduk menyandar dinding dan terus terlelap , lepas itu saya hanya tersedar apabila matahari sudah meninggi,kedua abang dan adek sudah pergi kerja yang ada di rumah hanyalah ibu dan adek perempuan bungsu. apabila saya tanyakan ayah dimana, ibu menjawab ,ayah kekebun baru untuk mengabiskan tanaman kelapa sawit.Jauh disudut hati waktu itu ingin memberi tahu kepada semua orang , amat berbeza rasa sentuhan ibu.

Dua minggu kemudian setelah sembuh saya datang semula ke ladang Nam Bee untuk memulakan kerja semula.Selama dua minggu berada di rumah saya dirawat ibu dan bapa dengan begitu baik dan sempurna. Apa yang saya minta dicari dan disediakan untuk saya. Pada masa itu sayaterasa mendapat layanan yang cukup istemewa. abang-abang dan adek-adek turut simpati di atas musibah yang saya hadapi. tetapi selama dua minggu di rumah,tiada ada seorang pun pihak majikan menjengok apatah lagi memberi sebarang bantuan. Yang datang hanya saudara mara dan jiran-jiran terdekat sahaja.

Selepas bekerja semula, buat sementara saya tidak berani untuk melakukan kerja memikul minyak lalang dalam tong empat segi. Arwah ibu berpesan jangan angkat barang yang berat-berat dahulu tulang yang patah maseh belum kuat. oleh itu saya tidak berani untuk berlasak-lasak buat sementara. Saya lakukan kerja meracun lalang sebagaimana dahulu dengan mengunakan botol berwarna gelap yang bertutup gabus dan bermuncungkan batang resam berlubang. Setelah dua minggu bekerja, dikira sudah 12 hari bekerja. Ini bermakna saya ada duit di pejabat sebanyak RM 18 . Dengan adanya jumlah upah sebanyak itu bolehlah saya meminjam RM 10.00 dari majikan saya. Malam tadi ibu beritahu, barang-barang dapur telah banyak yang habis. Tembakau dan daun rokok ayah juga sudah tinggal sedikit. saya sangat faham dengan percakapan ibu. Itu tandanya saya diminta membuat pinjaman dengan majikan tempat saya bekerja.

Esok harinya selepas habis bekerja dan setalah sampai ke pejabat ladang, waktu kira-kira pukul 3 petang, saya berjalan menuju ke depan pintu pejabat. Saya lihat dalam pejabat terdapat empat lima orang sedang bercakap-cakap sesama mereka. Entah apa yang dipercakapkan saya tidak faham tetapi sekali-sekala ada terdengar mereka ketawa gembira. Saya tunggu suasana dan masa yang sesuai untuk beritahu tujuan saya. Setelah saya tunggu satu jam barulah mereka menamatkan perbualannya. Dengan kesempatan tersebut saya pun berjumpa dengan Ping Yam (pengurus ladang)orangnya sudah agak tua dan sebulan lalu ada membawa saya berubat di Singapura .


Saya beritahu hajat saya kepadanya iaitu ingin meminjam duit sebanyak RM 10.00. Mendengar sahaja permintaan saya, mukanya yang tadi nampak gembira , bertukar wajah menjadi masam dan berkerut. Beliau membibil dan bercakap-cakap dalam bahasa tionghwa. Saya langsung tidak memahami maksud percakapannya, tetapi dari raut air mukanya ada tanda-tanda yang menunjukkan beliau marah mendengar permintaan saya. Tidak lama kemudian beliau masuk ke dalam pejabat tetapi tidak muncul-muncul. Kira-kira satu jam kemudian, datang Ah Guan (pengurus kewangan) dengan membawa Land Rover, beliau dan kenderaan itulah juga yang membawa saya berubat di Singapura dahulu. Kedatangan Ah Guan ke pejabat melegakan saya. Saya nampak beliau masuk ke dalam pejabat lalu bercakap-cakap dengan Ping Yam. Perbualan antara kedua-duanya dirasakan begitu lama. Dengan itu saya memberanikan hati untuk memberitahu buat kali kedua .Rupa-rupanya Ping Yam cukup marah apabila perbualannya diganggu. Sambil memaki menggunakan bahasa tionghwa beliau menyeluk saku dan mencampakkan duit Rm 5.00 ke atas tanah hadapan pejabat. Saya mengambil duit tersebut dan terus berlari-lari ke basikal ,lalu menunggang basikal dengan laju balik menuju ke rumah. Sampai di rumah saya terus beritahu ibu dengan mengatakan ,saya hanya dapat meminjam RM5.00 sahaja. Ibu terus menyuruh saya ke Simpang Renggam untuk membeli 10 kati beras, sekati gula ,sekati garam dan sebungkus tembakau jawa bersama-sama dengan seikat daun rokok nipah. Lalu saya mengambil basikal dan mengayuhnya dengan laju menuju ke Simpang Renggam. Waktu itu hari sudah mula gelap ,saya terus melajukan kayuhan supaya sampai sebelum kedai ditutup.

Setelah sampai di kedai saya membeli sebagaimana yang dipesan oleh ibu. Duitnya cukup-cukup sahaja untuk membeli barangan yang dipesan oleh ibu tadi, tetapi tidak dapat membeli barangan yang dicakapkan oleh arwah ibu semalam. Antara barangan yang dicadangkan semalam yang tidak dapat dibeli ialah tepung gandum,ubat penaik,lada kering, kacang merah dan ikan bilis hitam.Tepung,baking powder (serbuk penaik) dan kacang merah adalah ramuan untuk membuat pau kacang. Ibu pandai membuatnya dan kuih ini merupakan makanan kegemaran keluarga saya.

Selesai berbelanja,saya cepat-cepat mengangkut barang yang dibeli dan meletak dengan kemas di karea(tempat meletakkan barang di belakang basikal). Dengan tidak berlengah lagi, saya mengayuh basikal melalui jalan belakang bagi mengelakkan lalu di hadapan balai polis.Saya kayuh basikal dengan sekuat hati agar dapat sampai ke rumah dengan segera.Sesampai di rumah saya mengangkut barang masuk ke dalam rumah. Waktu itu arwah ibu sedang menunggu kepulangan saya kerana di rumah sudah kehabisan beras untuk dimasak untuk makan malam .

Kira-kira jam 10.00 malam baru saya dan keluarga dapat makan.Kami makan dengan diterangi cahaya api dari pelita minyak tanah. Pelita yang satu itulah, kami angkut ke sana ke mari apabila mencari sesuatu barang pada malam hari. Kadangkala, kami berbalah kerana mengalihkan pelita ke tempat lain sedangkan ianya perlu digunakan ditempat itu ketika itu. Oleh sebab, pelita api itu sering bergerak berpindah-randah ada kawasan dalam rumah yang terang dan ada kawasan yang gelap. Pada waktu itu untuk mengetahui di mana ayah berada, saya akan mencari cahaya merah dari pancaran api rokok daun yang ayah hisap. Peranan ibu ketika itu ialah memastikan pelita minyak tanah dipadamkan dengan cepat, agar dapat menjimatkan minyak.Sebotol minyak tanah yang berat sekati harganya Rm 0.20 sen. Walaupun harga sebegitu bukanlah mahal sangat,tetapi jika kehabisan minyak untuk membelinya hanya boleh diperolehi di pekan Simpang Renggam.

Setelah pelita dipadamkan dan ruang rumah menjadi gelap gelita,saya meraba-raba untuk mencari tempat tidur dicelah-celah adik beradik.Saya raba perlahan-lahan dengan membongkokkan badan kerana takut terpijak sesiapa diantara kami yang telah baring dahulu. Setelah mendapat tempat saya rebahkan badan untuk berehat dan tidur bagi persiapan kerja hari esok. Pada malam itu saya susah untuk melelapkan mata kerana masih teringat-teringat perbuatan majikan saya, Ping Yam mencampakkan duit RM 5.00 yang saya hendak pinjam ke tanah.Mengapa dia tidak menghulurkan duit itu untuk saya ambil dari tangannya?Saya terfikir, adakah kerana saya berbeza etnik dengannya, atau saya berbeza tempat kelahirannya,atau berlainan sekolah, atau saya berbeza usia atau saya berbeza taraf dan pendapatan dengannya? Persoalan ini terus bermain-main di pemikiran saya.

Mula terlintas di benak pemikiran bahawa jawapannya ialah “oh, kita berlainan bangsa”. Tetapi saya terfikir semula ada rakan ayah yang sama-sama meneroka tanah baru di batu 39, Jalan Air Hitam, Johor Bahru bernama Young Kwi dan jiran sebelahnya satu lagi bernama Ah Yong, mereka sangat baik. Mereka semua peramah ,pada waktu petang mereka berdua sering datang ke kebun baru ayah untuk bercerita tentang tanaman kelapa sawit,getah,keladi,keledek dan sebagainya.Mereka turut bertukar ganti menawarkan rokok, malah anak muda yang bernama Ah Young sangat suka makan ubi kayu bercecahkan sambal tumis masakan ibu. Dia sering memuji “selap-selap” dengan bahasa pelat cina sambil mengangukkan kepala yang sebenarnya dia ingin menyatakan kesedapan sambal tumis masakan ibu . Jawapan yang mengatakan kita berbeza bangsa adalah tidak betul.

Lantaran itu saya terus mencari jawapannya, dan jawapan itu saya temui apabila Tun Abd. Razak mengisytiharkan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Kemudiannya saya mendalami pemahaman ini untuk kepastian sewaktu saya belajar di universiti. Ini menjadikan saya semakin yakin bahawa selepas DEB dilancarkan bermula pada tahun 1970, tidak berulang lagi peristiwa persengketaan kaum sebagaimana yang berlaku dalam peristiwa Selindang Merah di Batu Pahat, krisis memperlekeh gambar Yang Dipertuan Agong bagi menggantikan baginda Queen dalam paparan mata wang Malaysia di Pulau Pinang,krisis perebutan kerusi perwakilan dalam pilihan raya di Setiawan,Perak dan yang paling berharga tidak berulang lagi Peristiwa 13 Mei 1969 sebagaimana yang berlaku di Kuala Lumpur.Namun perbuatan Ping Yam tersebut telah meninggalkan kesan dihati saya dan akhirnya saya berhenti apabila mendapat kerja di tempat lain setelah dua tahun saya bekerja disitu.

Apabila saya dapat kerja dengan FELCRA sebagai buruh, tetapi pekerjaan itu saya rasai lebih bermakna. Kerja-kerja yang diminta saya lakukan ialah mengali lubang dan menanam getah,mengali parit,meracun rumput rampai,"prunning" pokok getah, membaja,dan memperbaik jalan ladang.Kemudian diluaskan lagi bidang kerja kepada menanam kelapa sawit,menanam pokok bunga dan kadang kala diberi kepercayaan untuk membersihkan pejabat dan lain-lain lagi. Saya lakukan semua itu dengan senang,bersungguh-sungguh dan suka hati.Waktu itu pengurus Felda Encik Mohd Noh Yusof dibantu oleh Encik Hassan,Encik Ridzuan,Encik Samat dan Encik Tahir sebagai pegawai luar.Mereka semua tinggi dan berbadan sasa. Sewaktu bekerja dengan Felcra saya dibayar upah RM 3.50 sehari. Selepas bekerja 3 hingga empat bulan upah saya dinaikkan kepada Rm 4.50 sehari. Pendapatan sebanyak itu sudah cukup besar bagi saya ketika itu. Abang-abang saya yang masih bekerja di Ladang Nam Bee masih kekal dengan upah Rm 3.00 sehari. Saya sedar jika abang saya bekerja dengan Felcra tentu dia dapat upah lebih besar atau saya tidak dapat peluang naik gaji. Saya ajak juga kedua-dua abang saya bekerja dengan FELCRA,tetapi mereka menolak kerana telah dijanjikan oleh majikan mereka untuk diberi peluang menoreh getah di ladang tersebut. Bagi kelulusan hanya sekolah darjah enam sahaja, peluang dapat menoreh getah "kahwin" adalah satu yang sangat istimewa. Setelah sekian lama abang bekerja dan berusaha menunggu untuk dapat peluang menoreh getah kahwin barulah peluang tersebut muncul.

Apabila pokok getah sudah matang, dibuka tander untuk membuka pelan,memasang kawat dan menyiapkan cawan untuk menakung getah. Tender yang dibuka itu berjaya dimenangi oleh Sanip Hj. Noor abang saudara saya, kerana bedaan harganya adalah yang paling rendah. Kerja-kerja persiapan untuk menoreh ladang seluas 3600 ekar dilakukan dan diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan iaitu selama 3 bulan. Abang Sanip membawa para pekerjanya dari kampung asal kelahiran saya. Mereka semua berpengalaman kerana pernah menoreh getah di ladang Tanjung Semerong,Sri Gading, Batu Pahat. Setelah semuanya selesai, tugas majikan seterusnya mencari dan mengambil para pekerja untuk menoreh pokok getah kahwin muda (getah cantum).

Temuduga dilakukan dan saya mendapati bahawa ramai pekerja Cina dan India berjaya dalam temuduga tersebut. Orang-orang Cina diambil bekerja kerana mereka dikatakan ada pengalaman menoreh pokok getah kahwin di tanah bapa atau saudara-maranya , menakala orang India yang diambil bekerja kerana mereka banyak pengalaman menoreh gerah kahwin diladang-ladang besar kepunyaan orang putih. Menurut cerita abang hanya sedikit sahaja orang Melayu yang berjaya dalam temuduga tersebut. Mereka yang berjaya adalah mereka yang memiliki surat pengakuan kerja baik dari pengurus-pengurus ladang besar kepunyaan orang Eropah.

Kedua-dua abang saya gagal dalam temuduga tersebut.Abang tua saya Ahmad,berpindah ke Bahau ,Negeri Sembilan dan mencari kerja di sana dan abang Yusof merantau ke Paloh, Batu Pahat. Kedua-dua mereka di sana bekerja menanam dan menjaga ladang getah kahwin yang baru mula ditanam. Keduanya hanya berpindah balik apabila pokok getah kahwin di kebun ayah yang saya ,adek bungsu dan ibu mebersihkan rumputnya dahulu sudah matang dan boleh ditoreh. Bekerjalah kedua-dua abang menoreh getah kahwin ditanah ayah seluas lapan ekar. Cahaya yang menyuluh keluarga mula terang pada hari-hari berikutnya.

1 ulasan:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam