Isnin, 25 Mei 2009

KOMUNIS dan SOSIALIS YANG MENYIKSAKAN

Siapa yang tidak kenal komunis? Secara mudah adik-beradik kepada komunis ialah sosialis dan abang sulungnya adalah utopia. Kesemuanya mempercayai bahawa untuk mengejar masyarakat bahagia ialah dengan cara mengamalkan prinsip atau ideologi sama rasa sama rata. Menurut kitab pendidikan mereka, semua orang yang berstatus manusia tidak boleh mendapat atau memiliki perbezaan terutama perbezaan material.


Ideologi komunis atau sosialis percaya segala bentuk perbezaan dihentikan. Idea ini diceduk dari ideologi utopia yang mahukan rakyat sesebuah negara itu tidak dibenarkan memiliki sebarang kelainan atau kelebihan misalnya dalam berpakaian, diwajibkan hanya berwarna putih sahaja, berwarna selain dari putih adalah dilarang. Kesannya sangat banyak antaranya ia akan menghilang atau menghapus kreativiti, menafikan intelektual, kebolehan, keupayaan, kesaksamaan, darjat (makham) dan lain-lain lagi. Kehendak ini sangat bertentangan dengan naluri dan kebolehan manusia dan seterusnya sangat bertentangan dengan hukum agama terutamanya hukum agama Islam yang memberi kebebasan kepada individu selagi tingkah laku dan perbuatan yang dilakukan itu tidak bercangah dengan hukum tuhan iaitu wajib, sunnah, harus, makruh dan haram.


Menyedari bahawa agama terutama agama Islam sebagai benteng atau tembok penghalang yang menyekat dari berkembangannya fahaman memuja dan menyembah akal fikiran semata dan mengetepikan nilai agama yang mempercayai ketuhanan, maka tindak-tanduk memerangi agama tidak pernah mereka hentikan. Sebab itu didapati semenjak dari dahulu lagi utopia, komunis mahupun sosialis tanpa berhenti terus memerangi agama khususnya Islam. Cuma perlu disedari kewujudan dahagakan keseronokan, ada masanya berwajah liberal, demokrasi, pencinta alam, pembela masyarakat miskin dan sebagainya. Untuk mengenalinya sangat memerlukan pengawasan atau observasi yang mendalam, teratur dan rapi. Antara formula mudah untuk mengenalinya ialah cuba kita lihatdan percayakah mereka dengan Allah. Solatkah mereka jika mereka Islam dan sembahyangkah mereka jika bukan Islam.

Mengenali mereka yang benar-benar totok komunis, autophia atau sosialis adalah agak mudah, tetapi yang agak susah ialah mengenali golongan yang telah dipengaruhi atau baru dipengaruhi. Biasanya golongan yang baru mula dipengaruhi mereka sedar dengan helah taktik kumpulan ini, kerana golongan baru yang dipengaruhi itu sendiri tidak pernah belajar mengenai perjuangan sosialis. Oleh itu para pejuang terutamanya pejuang agama merasakan ajakan kawan yang berjuang atas dasar bersepakat membela rakyat dianggap ini satu pendekatan baru oleh para pejuang terutama para pejuang politik.

Sebab itu akhir-akhir ini didapati ada pejuang agama tidak kira dari penganut agama mana termasuk yang beragama Islam dengan tanpa malu turut turun melakukan demonsterasi jalanan. Tindakan tersebut didakwanya sebagai memenuhi tuntutan demokrasi. Tuntutan demokrasi benar boleh berarak, tetapi biasanya dilakukan dengan aman, tertib dan bermoral. Tetapi bukan mengganas, merosak dan memporak-perandakan masyarakat. Tindakan memporak-perandakan masyarakat yang sedemikian itu adalah sama dengan apa yang pernah dilakukan oleh Karl Mark, Henry Hegal, Mo Tze Tong, Chin Ping, Rashid Maidin, Ramasami dan yang berlaku sekarang ini adalah model Korea Utara yang terus-terusan melakukan ujian nuklear bawah tanah semalam. Walaupun dunia mengisthar bahawa bom berkenaan adalah diharamkan. Korea Utara sangup berbelanja berbellion ringgit untuk memperbesar senjata nuklear untuk tujuan apa? Kalau wangnya lebih, negaranya kaya, rakyatnya senang makan, pakaian dan keselamatan tidak apa. Rakyatnya miskin , ada banyak yang kebuluran, kurang zat makanan dan ironiknya terus cuba bermusuhan dengan saudaranya sendiri iaitu Korea Selatan. Kalau saudaranya sendiri pun tidak sangup berbaik-baik sebaliknya sanggup bermusuhan apatah lagi dengan orang dan bangsa lain. Ini semua terjadi adalah disebabkan mereka telah termakan dengan hasutan Ideologi Komunis dan sosialis ciptaan manusia.


Kalau ada orang mengatakan sekarang ini mana ada komunis dan sosialis. Ideologi inikan sudah luput dari muka bumi seperti luput dan runtuhnya tembok Berlin yang memisahkan antara Jerman Timur dan Jerman Barat. Itu adalah anggapan yang silap dan tidak benar. Cuba kita lihat hari ini banyak ciri-ciri dan unsur-unsur komunis dan sosialis berlaku dimana-mana sahaja secara terang-terang bezanya ia berlaku dalam bentuk yang berbeza tetapi asasnya perjuangkan konflik komunis dan sosialis tetap diteruskan. Contohnya jika dahulu komunis berperang merosakkan anggota polis dan balai polis, askar dan kem-kem askar, keadaan yang hampir sama berlaku sekarang. Polis diserang dengan berbagai tomahan dengan mencipta dan menyebar prejudis terhadap polis tanpa belas kasihan, pegawai askar dalam blok tertentu cuba diheret ke dalam isu dan pakatan jenayah, institusi hakim dikecam dengan begitu rupa dan hanya dipuji jika memihak kepada mereka.


Institusi perundangan sama ada perlimen atau dewan undangan negeri dijadikan tempat berkelahi, maki hamun, mengeluarkan bahasa yang kesat. Yang amat menyedihkan perlembagaan sudah tidak dipedulikan dan dilangar bontang. Kelompok yang cuba mempertahankan perlembagaan dikeji, dicaci, dimaki-hamun sehingga hilang upaya untuk mempertahankannya, dan perbuatan menghapuskan keamana,kesejetheraan dan kedamaian dirasai oleh sesetengah pihak sebagai satu kejayaan. Mereka memanggil ramai orang untuk turut sama meraikan kemenangan sorak walaupun mereka sebenarnya sedar bahawa kampungnya, negerinya dan bangsanya akan tergadai. Orang -orang agama, institusi agama dan termasuk ulama besar dipelekeh, sedirit pun mereka tidak terasa tersinggong , malah mereka ramai-ramai turut sama memperlekeh dan mencaci-maki serta memperbodohkannya pula. Apa sudah jadi, apa sudah kena dan mengapa begini?

Tabiat utama komunis dan sosialis walau di mana sekalipun tetap akan meruntuhkan raja atau sultan yang mererintah, carilah di mana di China,Russia ,Viatnam,Kampuca,laos,Poland,Cuba dan di mana sahaja. Sejarah perjalanan Islam amat berbeza, kebanyakan menegakkan khalifah dan Kesultanan.Jarang jika sultan atau raja yang baik dan adil cuba ditumbangkan. Ini kerana rakyat Islam tidak tamah kuasa,redza apa sahaja jika dibenarkan rakyat melaksanakan ajaran Islam. Tetapi tidak pada sosialis atau komunis ,raja atau sultan sama ada baik atau tidak tetap akan diserang dan dijatuhkan. Persoalannya mengapa berlaku sedemikian rupa. Puncanya iaitu di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja ketua komunis atau sisiaalis tetap bercita-cita untuk memerintah dan berkuasa. Mengambil alih kuasa dengan apa sahaja jalan termasuk dengan kekerasan baginya sangat perlu dilakukan sehingga kalau boleh berlaku konfliks , revolusi dan peperangan saudara, malah digalakkan sehingga sampai membunuh saudara mara kandung dan saudara seagama. Takkanlah di negeri yang sultannya bekas ketua hakim negara yang diakui oleh tuan mufti rajanya adil,perlu ditaat, tapi maseh lagi dipertikai sehingga berlaku gundah gulana.

Pada zaman darurat membakar kedai,walaupun dikedai itulah orang ramai membeli keperluan, membakar kereta, keretapi dan bas walaupun kenderaan itulaah tempat orang ramai menumpang perjalanan,membakar rumah walhal di situ adalah tempat masyarakat berteduh,membunuh sakar dan polis walaupun semua orang percaya bahawa kedua unit tersebut tempat orang meletakan keyakinan untuk menjaga keselamatan diri,keluarga dan negara,membunuh ustaz biar pun ustaz adalah tempat orang belajar agama bagi membawa manusia kesyurga insallah, menakut-menakutkan orang ramai, walhal sepatutnya kita menolong mengembirakan,menyiksa dan membunuh walhal perbuatan tersebut adalah sangat terkutuk disisi agama, tetapi mereka semua tidak kisah asalkan cita-cita untuk berkuasa dan memerintah tercapai dan itulah sumpah perjuangan sosialis dan komunis.

Dinding kaca pernah terlibat sebagai anggota pasukan keselamatan iaitu menganggotai pasokan polis hutan 69. Ramai rakan-rakan kami terkorban akibat serang hendap dan jerangkap samar komunis .Ada peristiwa rakan saya di kem PPH jalan pekeliling sedang berbaris meninggal akibat di limpar bom,Timbalan Ketua Polis Negara di bunuh di Kuala Lumpur sewaktu pergi bekerja, ramai hasil usaha kerja petani seperti beras,ayam,sayur dan lain-lain dirampas dan petani dipaksa untuk memenuhi keperluan makanan mereka walaupun mereka sedar bahawa anak-anak petani sedang menangis kelaparan di rumahnya. Yang penting bagi Komunis dan Sosialis ialah perjuangan untuk mencapai cita-cita berkuasa dan memerintah.

Pagi ini saya pergi kesalah sekolah rendah,bertemu dengan guru penolong kanan , beliau bertanya kepada saya ada datang malam tadi ada dengar ceramah saudara Anwar Ibrahim di Senai.Saya rasa pelik mengapa chegu tersebut panggil dia dengan pangilan saudara, walhal guru tersebut sebelumnya tidak pernah memyebut demikian.. Malah beliau bukan seorang yang berkelulusan universiti. Sebutan saudara semasa tahun 1970 an dan 1980 an melambangkan sangat populer di universiti kerana setia kawan sosialis yang dipengaruhi oleh tradisi Indosesia . pada wakut itu kampun sangat kuat dipengaruhi oleh pahaman komunis dan sosialis. Pada waktu dahulu untuk membezakan Anwar dan golongannya ialah pangilan Habib,tuan sheikh,ada ,anta, Allah wakhbar,takbir,usrah,jemaah, insan kamil,ulul ahbab,anak solih, Abim, dan sebagainya. Menakala saya,awak,kamu ini kumpulan nasional. Apabila saya sudah lama tidak berjuma beliau adakah maseh ada lagi ungkapan tersebut diucapkan. kalau ada dimanakah dipertuturkan,kepada golongan mana dipertuturkan dan kepada golongan mana pula disembunyikan.

Dari hujah-hujah di atas dinding kaca agak yakin fahaman komunis dan sosialis telah meresap jauh ke dalam berbagai pertubuhan . Kini ideologi ini kalau tidak disekat akan menyibar,menyerap ,merayap dan virusnya akan memusnahkan institusi raja, bangsa,negara dan agama Islam.

Isu Chen Ping.

Isu ChenPing untuk diampun dan dibenarkan dibawa balik ke Malaysia. Pendapat saya permintaan atau cadangan tersebut adalah tidak elok. Saya tidak melihat dan menilai tentang badannya. tetapi yang harusa kita fikirkan ialah penyibaran ideologinya. Ideologinya tentang hubungan kemanusiaan,hubungan dengan kuasa dan pemerintahan,dengan pemerintah beraja,dengan pasukan keselamatan sama ada polis atau askar,hubungan terguris dengan petani dan yang penting hubungan beliau dengan tuhan tetap kekal sama. Membawa balik Chen Ping bermakna membawa lambang dan simbul permusuhan serta konfliks antara etnik, kelas dan ketuhanan. Konfliks hubungan ini kesannya amat dasyat,mengerunkan dan tanpa penghujung selagi kita tidak tunduk dan patuh bertohankan mereka. Wassala,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan