Ahad, 22 November 2009

Rasuah; Perlu Usaha dan Tindakan Semua

Rasuah perlu dihapuskan. Dalam sistem persainganm,dimana seseorang bersaing untuk mendapatkan sesuatu yang bernilai atau berharga.Bersaingan itu dilakukan dengan berbagai cara sehingga ada yang tidak mengenal batas halal dan haram asalkan hasil persaingan memihak kepada mereka.Justru itu kita dapati perbuatan rasuah semakin berkembang dan amat sukar untuk dihapuskan.Yang terhasil dari sistem bersaing ini.

Menyedari hakikat sistem persaingan yang tidak terkawal boleh membiakan amalan rasuah dan kerajaan dan pihak tertentu tertentu ingin mengapuskan rasuah, saya rasa rasuah ini boleh dihapuskan atau dikurangann dengan jalan diadakan persaingan untuk orang-orang berlumba-lumba menghindari rasuah. caranya ialah setiap bahagian kawasan,kampong,mukim,daerah,bandar dan negeri dibahagi kepada dua kumpulan. Contohnya kampong A dibuat berbandingan dengan kampong B, Mukim A dibanding dengan mukim B,Bandar A dibanding dengan bandar B,negeri A dibanging dengan negeri B dan seterusnya sehingga menyentuh hal bangsa,agama,jantina ,umur,sekolah dan lain-lain. Perbangingan ini dibuat selagi ada perbezaan antara satu dengan lain.

Setelah dibahagi-bahagi perbezaan,diusahakan untuk dapatkan perangkaan yang sebenar dan dipaparkanlah jumlah Indek korupsi atau jenayah tertentu yang dilakukan atau terdapat di kawasan tertentu dan dibandingkan jumlahnya dengan kawasan yang satu lagi.Begitu juga perlu dipaparkan juga peerlakuan baik dan bermenafaat yang dibuat oleh sesuatu kawasan atau kampong dan bandingkan dengan kawasan atau kampong yang satu lagi.
Keadaan sedemikian tentunya akan menjadikan orang yang datang dari kampong atau kawasan yang indek korupsinya tinggi akan berasa malu dan apabila ada kawasan atau kampong yang banyak melakukan kabaikan akan merasa bermaruah. lantaran malu mereka akan tolong mengilakkan ahli-ahlinya dari melakukan perbuatan burukan dan sebaliknya mereka akan sama-sama mengingatkan ahli-ahlinya untuk melakukan kebaikkan bagi menjaga maruah kawasan,kampong,mukin ,daerah dan negeri serta negara.

Kaedah sedemikian bertujuan supaya setiap individu merasa turut sama untuk menjaga dan mengawasi ahli masyarakatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan