Rabu, 18 November 2009

MCA: Memahami Perlembagaan Mengikut Hati

Krisis yang dialami oleh MCA,sudah meliwati puncaknya.Sebab itu ramai para pemimpinnya yang bermata merah kerana menangis.Mereka menangis kerana kesal wujud krisis dalam MCA,atau mereka kesal kerana digugurkan oleh presiden dari majlis Prisiden atau terbayang terbuang longlai hilang sagala "hak kesitemewaan" yang selama ini mereka rasai. Apa yang mereka miliki sekarang ialah ,lebih dari apa yang terdapat dalam kandungan hak Istemewa orang-orang Melayu dan bumiputera yang disebut dalam perlembagaan.

Tangisan pemimpin pemuda dan pemimpim wanita MCA,mungkin membawa lebih banyak erti dari apa yang saya terangkan di atas,yang mengetahui dengan sebenarnya hanyalah mereka sendiri.

Sebagai pemerhati kerdil,mungkin tengisan tersebut ,membawa masej rasa kekesalan dan kerugian yang amat sangat.Dengan ingatan dan kenangan "Durian sudah menjadi bubur". Apa yang cuba mereka kesali dari dakwaan mereka bahawa MCA sudah hilang demokerasi. Programpelan perpaduan, yang berlaku ialah pelan pemancongan". Lantas itu kelihatannya mereka bertikan untuk mengembalikan demokerasi sebagaimana asal. Cakap-cakap ini hanyalah harapan yang wujud pada sesat.Sedangkan harapan demokerasi yang tercatat dalam perlembagaan MCA tidak seperti atau sebagaimana yang mereka harapkan iaitu demokerasi bebas (liberal).

Semimangnya perlembagaan MCA disediakan untuk memjaga golongan tertentu dan sebab itu pada masa-masa tertentu banyak kuasa tertumpu pada Presiden Parti . Keadaan sedemikian bukan hanya berlaku dan terdapat pada perlembagaan MCA sahaja ,perlembagaan parti lain pun begitu juga. Misalnya perlembagaan parti Demokrat di USA pun meletakkan kuasa presiden begitu tinggi,Hakikatnya pertama ;supaya puncak kuasa itu perlu ditaat agar dapat menstabilkan parti. sebab kedua; untuk sampai kejawatan persiden bukan satu yang mudah, berbanding dengan jawatan dalam parti yang lain. Mereka perlu menempuh duri dan onek dan sudah terbukti sikap kepatuhannya sama ada terhadap rakan,penyokong ,parti dan ikatan kepartiannya. Ideologinya sudah mantap, dan pemahaman mererka terhadap pertinya juga sudah kuat.Sebab itu menesabahlah presiden memiliki kuiasa tambahan.

Saya percaya perkara sedemikian itu harus difahami oleh setiap ahli parti.Bahawa demokerasi dalam sesebuah parti itu seharusnya terbatas mengikut aturan dan hukum perlembagaan parti.Yang menjadi masalah ialah apabila ahli parti memahami kebibasan parti itu disamakan dengan kebibasan mutlak, dimana apa sahaja yang ingin cakap,mereka cakapkan dan lakukan.Dari segi idea semimangnya demokerasi jenis itu sangat baik dan seronok, tetapi cadangan demokerasi yang sedemikian biasanya datang dari para pemikir yang tidak pernah berada didalam kepimpinan organisasi atau mereka yang pernah tersingkir dalam perebutan kedudukan dan kuasa dalam partinya.

Mereka tidak pernah meresa susah payah dan tidak pernah berpengalaman memimpin lebih-lebih lagi memerintah. Sebab itu kita dapati parti-parti politik yang tidak pernah memerintah, cakap tidak berhenti-henti,mengata itu dan ini,menunjukkan rasa tidak puas hati dan tidak senang hati sepanjang masa dan pada semua tempat. Di mata dan kepalanya akan terbayang semua apa yang pemerintah lakukan tidak baik. Baik bagi mereka ialah apabila pihak perkuasa menuruti kehendaknya walaupun orang lain akan hidup merana.

Pemimpin yang sedemikian itu kebanyakannya terdiri dari golongan yang tergopoh-gapah tidak banyak pengalaman disamping itu terpengaruh pula mereka dengan tuntutan demokerasi liberal yang dituntut dan dicadanglkan oleh kelompok kecil yang opucinis.resis,lebih mementingkan diri dan perjuangannya hanyalah perjuangan kaum yang sempit yang ingin dan bercita-cita untuk menguasai segala bidang secara sepenuhnya. Bagi mereka dapat menguasai keseluruhan punca-punca pengeluaran,kekayaan dan harta merupakan satu kepuasan dan satu kejayaan serta tanda telah memenuhi tuntutan metrokerasiyang diperjuangkannya,sesudah itu, mereka akan menuntut lebih lagi dan itulah makna amalan demokerasi bagi mereka.Walhal amalan cuba memenuhi kehendak tuntutan kelumpuk mejoriti dianggap pula sebagai tidak demokerasi.Manusia apakah ini?.

Oleh itu kelihatannya ada cubaan untuk mengenepikan sama sekali terhadap hak dan kepentingan mejoriti dengan menuntut persamaan hak sebagai bumiputera,memohon kepada orang lain untuk kita membayar ganti rugi Rm satu juta setiap seorang kononnya diinaya dan ditindas , mempertikaikan hak agama Islam,bahasa Melayu,hak Raja,Hak keistemewaan Melayu dan bumiputera,hak lesen,hak kontrektor dan lain-lain tetapi dalam masa yang sama berjuang untuk memertabatkan etnik, asanya,agamanya,sekolahnya, menuntut hak kekayaannya dengan hanya bersandarkan status kerayatan sebagaimana yang terpahat pada perlembagaan.Anihnya apa yang tercacat pada perlembagaan, jika memihak kepada golongan mejoriti mereka berjuang untuk menuntut dihapuskannya. Perjuangan sedemikian adalah perlakuan sumbang,songsang,menyimpang,dan satu akal yang devian.

Kini kebanyakan yang berfikiran sedemikian itu,ada setentahnya baru menyedari tenteng kelemahan mereka, sebab itu ada yang mengalirkan air mata(Menangis) apabila digugurkan dari ahli majlis presiden.Persoalannya apakah mereka benar-benar sedar bahawa tangisan mereka itu menunjukkan mereka faham terhadap tata-sosila berpolitik atau mereka menangis kerana kerugian atau mereka menangis tidak tahu apa yang mereka tangasi.

Bagi saya, ini semua adalah bala dan balasan Allah keatas satu bangsa yang jujur, yang cuba diinaya. Bangsa yang jujur ini ,kejujurannya adalah berlandaskan hukum dan nilai Allah. Bangsa yang jujur ini ,jujurnya berpanjangan .Walaupun dia tahu kerinah angkara yang dilakukaan oleh rakan karip mereka, manun dengan hati yang terbuka,suci .relahati, masih bersedia menesihati,memberi peluang sehingga berlebih-lebihan,tetap menerima mereka sebagaimana biasa dan seadanya tanpa menunjukkan rasa curing. Bangsa yang sedemikian itu sifatnya, sepatutnya disanjung,dibela, dan boleh dijadikan suhabat.Kalau itu tidak dapat dilakukan, janganlah mereka dibururuk-burukan dan dimusuhi.

Kepercayaan bangsa yang terdidik dengan Islam ini, biasanya sangat sabar,jika terseksa mereka akan menyerahkan nasifnya kepada Allah, dan balasan Allah adalah amat pedih. Wassala.

1 ulasan:

  1. Saya dapat rasakan DR Wee Ka siong umpama duri dalam daging MCA. Segala tidakn menjurus kepada pergolakan dalam MCA tidak wujud hormat terhadap presiden dan BN.

    Kempen Satu Sekolah Untuk Semua, ditentang habis-habisan, siap buat laporan polis. Tindakan yang mementingkan diri tanpa melihat kesannya terhadap perpaduan.

    DSN sedang gigih mengukuhkan barisan, tetapi orang sebegini la perosaknya.

    Saya kira telah wujud ramai DAP yang bertopengkan MCA. Mereka jauh lebih rasis.

    Tindakan Ong Tee Kiat pada saya tepat. Orang seperti Dr. WKS dan Liau Tiong Lai melemahkan MCA seperti Tg. Razaligh dalam UMNO..

    BalasPadam