Rabu, 30 Disember 2009

Persatuan Peladang Memerlukan Pemahaman dan Pemikir Berkualiti

Pertubuhan Peladang sangat gah dari segi nama.peladang semacam sudah boleh dijadikan satu jenama.Usaha dan pencapaian yang sedemikian ini saya dahului dengan ucapan syabas.Namun demikian,tetap masih banyak usaha yang masih boleh dilakukan bagi menambah baik persatuasn ini.Antara usaha yang terpenting yang perlu dilakukan segera ialah:-

1. Peladang perlu mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh para penati.
2. Peladang perlu mengenalpasti masalah dan punca masalah yang dihadapi oleh petani.
3. Peladang mesti bertindak supaya kehadiran dan ketiadaannya sangat-sangat dirasai oleh para petani.
4. Peladang harus mampu menjadin hubungan antara para petani dengan para pegawai kerajaan atau golongan profesional seperti pejawai pertanian ,pegawai haiwan dan lain-lain sama ada untuk menambai ilmu dan pengetahuan para petani atau sekaligus menyelesaikan permasalahan yang selama ini dihadapi oleh petani.
5. Peladang yang bekerjasama dengan penawai profesional harus mampu mengenal pasti masalah dan tolong menghuraikan masalah yang dihadapi oleh para petani.
6. Masalah-masalah asas seperti mangangkut buah kelapa sawit mesti dilakukan dengan secepat yang mungkin kalau boleh jangan sampai menjangkau lebih dari dua hari.
7. Harga buah sawit mestilah setimpal dan sama dengan pembeli yang bwerdekatan dengan rem mereka.
8. Para pegawai harus mampu meramalkan waktu petani perlu guna wang. seperti musim naik sekolah,hari raya,kenduri-kendara. Sediakanlah sedikit wang untuk pinjaman bagi menangani keperluan tersebut apabila diminta,dan aturlah kaedah pembayaran yang munasabah.Jangan tindas mereka,nanti bantuan yang kita berikan bukan dapat balasan terima kaseh tetapi sebaliknya akan dapat cemuhan.
9. Sediakanlah unit khas,untuk memberi perkhidmatan seperti,unit meracun,membaja,memotong buah dan lain-lain yang difikirkan patut dan munasabah,dan sedia bekerja apabila diminta,dengan syartat semuanya itu mesti dilakukan dengan jujur,rapi baik.Ingat petani banyak yang talah tua. Jangan ambil kesempatan untuk mengodan hasil dari kelemahan mereka.

Sematkanlah sikap jujur dan keinginan yang tinggi untuk menolong orang yang lemah, jasa mu tetap dikenang. Kesemuanya itu dapat dicapai dengan hanya disediakan pengawasan yang rapi.kalaum ini dilakukan ia boleh dirasai membantu dan mampu memberi keyakinan baru kepada petani terhadap unit,kawasan dan persatuan atau pertubuhan peladang negeri.
10. Setiap progran lawatan sambil belajar yang dibuat oleh Bord of Diractor,tentukan ianya mesti bermanafaat, hasil dari lawatan sambil belajar, mesti dimaklum,disebar dan ditaklimatkan kepada para PERSERTA. Agar aktiviti tersebut yang dibuat cecara merulang-ulang tidak dianggap sebagai membazir atau memakan dan gunakan wang petani. Walaupun boleh dijawab, wang tersebut hasil dari keuntungan perniagaan,dan kecekapan pengurusan ,tetapi barangan siapa yang diniagaan. Apa yang petani dapat dan apa pula yang bord Diraktor dapat. Ingat... Petani faham dan tahu hal ini. Petani saban waktu membilang-bilang jari ,membandingkan munasabahkan atau setimpal ka wang yang diperolehi hasil dari jualan sawitnya.Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan