Rabu, 19 Ogos 2009

Perebutan Kuasa Dalam Kemelut Sistem Demokerasi

sepanjang kehidupan, saya telah dipaparkan dengan berbagai tokoh.Yang paling awal saya dikenalkan dengan tokoh(kedai) buku Nusantara,tokoh buku Bandan,tokoh buku tunjang dan lain-lain. Selepas itu guru-guru saya yang mengajar disekolah kebangsaan memperkenalkan kepada saya tokoh-tokoh terbilang dari Eropah seperti Francis Draek,Fradenan Mageland,Rechard the Lion Hard,Rafles dan lain-lain kerana negara ketika itu dijajah atau baru sahaja terlepas dari penjajahan.

Sewaktu di universiti saya diperkenalkan pula dengan tokoh-tokoh demokerasi sama ada dari kalangan kapitalis atau sosialis seperti Abraham Lincoln,George Washington,Stalin,Lenin, Karl Marx ,Mau Tze Tong iaitu tokoh-tokoh dari blok Barat dan blok Timur.Selepas itu diperkenalkan pula tokoh-tokoh cenderikawan Islam seperti ibn Sina.Ibn Kaldun,Al Farabi,Mawardi,Umar Abd Aziz,Ibn Kaldun, dan lain-lain kemudiannya baharulah deperkenalkan dengan tokoh-tokon negarawan seperti Dato' Onn Jaafar,Tenku Abd. Rahman,Tun Abd. Razak, tetapi yang lebih ditunjulkan ialah tokoh-tokoh berhaluan kiri seperti Ahmad Bustaman, Samsiah Pakeh,Pak Sako,Baharuddin Hilmi , Kasim Ahmad dan lain-lain.
Nama-nama ini bukan sahaja diajar malah dipaparkan sebagai simbol kebenaran perjuangan mereka dan banyak dari nama-nama merekadipahat pada kolej kediaman dan bangunan.

Selain dari itu,tokoh para ulamak dan Cerdik pandai Islam yang menentang kerajaan Islam sama ada pada zaman khalifah atau zaman pemerintahan beraja dari pemerintahan orang telah diketengahkan oleh kebanyakan para ahli akademik untuk disanjung,dipaparkan dan dipertonton kepada para siswazah untuk dinobet sebagai laginda dan edola mereka. Oleh kerana para siswazah baru mengenali alam akademik peringkat tinggi ,oleh itu mereka mudah terpengaruh apabila dihidangkan yang dihidangkan kepada mereka. Kegerunan intelektual n cuan serta adunan dalam kotak corak pemikiran mereka.

Jika ada setengah studen yang rasional, lalu menyokong agenda atau program yang dirancang oleh pihak berkuasa atau universiti,biasanya golongan ini akan dicop dan akan dilebal sebagai mahasiswa jumud, Pak turut,mahasiswa lesu,mahasiswa pasif,dan segala bentuk kelayuan oleh senior merekayang anti establishmant. Manakala para mahasiswa yang terpengaruh lalu memiliki unsur-unsur menentang atau terpengaruh dengan pendekatan pembangkang diberi gambaran sebagai hibat,prograsif,positif,serta lain-lain pujian dan sanjungan. Apabila usaha-usaha mahasiswa ada memiliki unsur-unsur unsur-unsur menentang pemerintahan diberi penghargaan ,kita dapati lama kelamaan unsur-unsur menentsng semakin menjadi dominan,dan seterusnya jiwa pelajar tersebut telah tersemat kuat untuk menentang atau melawan idea pemerintah walaupun sebenarnya pemerintah berada dipihak yang benar.

Asuhan dan pengaruh yang ditanamkan oleh golongan pelajar senior sangat kuat mempengaruhi minda pemikiran pelajar baru.Para pelajar baru dalam proses seterusnya akan menjadi pelajar senior dan akhirnya sebahagian besar pelajar akan memiliki sikap menentang, yang tidak diketahui hujung pangkalnya.Proses sosialisasi sedemikian berlaku dan secara berterusan dan akhitnya dimana para pelajar yang telah diinjek dengan jarum dari berbagai "Obat penentangan" boleh mengilangkan daya pikir intelektual mereka sebab itu kita tidak hairan golongan yang dikatakan intelektual dan berpendidikan itu rela mengikut teraturan Bai'ah kepada kumpulan,persatuan atau parti sehingga sangup melakukan bai'ah talak tiga yang semimangnya tidak masuk akal dan amat bertentangan dengan hukum Allah seolah-oleh mereka mengetahui , tidak akan berlaku sebarang perubahan dalam berpolitik sama ada dari segi cara dan matlamatnya.Justru itu apa yang terjadi kepada para pelajar ialah mereka tidak berupaya untuk memikirkan sesuatu itu dengan mendalam seolah-olah ketulinan sebuah parti itu sama dengan ketulinan kitab suci Al-Quraan sebagaimana yang dijanjikan Allah.

Fenomena inilah mungkin kita dapati para pelajar sekarang ini semakin lemah daya fikir kerana mereka dipaksa untuk menerima sesuatu itu dengan paksaan dan diikat dengan aku janji taat setia yang jauh lebih awal dalam menghadapi peristiwa masa depan yang sangat kabur. Mereka yang terikat dengan Bai'ah ini saban masa senentiasa diingatkan dengan sumpah bai'ah mereka,agar mereka senentiasa taat setia kepada kumpulan atau parti.Mingingkari bai'ah dianggap sebagai ingkar janji dan ingkar janji dianggap berdosa.

Untuk pemahaman sekian,ingkar kepada sumpah setia bai'ah persatuan atau Parti politik,kesan yang dirasai adalah lebih besar dari melanggar hukum Allah. Jika melangar hukum Allah manusia itu boleh minta ampun dan bertaubat,sebenarnya Allah sangat pengampun, tetapi terlajak bai'ah dengan persatuan,kumpulan ,pertubuhan atau parti politik kesan yang dirasainya adalah jauh lebih besar.Bai'ah mereka bukan sahaja dikaitkan dengan sumpah setia terhadap hukum Allah,bai'ah ini membenarkan pula ahli dalam organisasi turut meklanat,mencemoh,mengkeji,membenci dan ada setengah organisasi membenarkan individu dan ahli keluarga dipulau,dihalau dan ada kalanya membenarkan dibunuh. Persetiwa sedemikian itu semimangnya banyak berlaku sama ada dipersekitaran dunia barat,atau organisasi yang bukan Islam dan Islam.Contohnya kewujudan pasukan Musad, diIsrail,KGB,FBI ,CIA dan bermacam lagi.

Rela ke kita medahulukan Bai'ah Bidaah sedemikian itu,semata-mata kita mengharap dan menuntut ahli persatuan taat setia kepada pertubuhan.Kalau ini kita lakukan bererti kita menolak hukum Allah yang meletakkan status darjat manusia sebagai khalifah dimuka bumi ini yang menekankan kepada kemuliaan akal,yang membenarkan akal berkembang berperingkat mengikut keadaan,masa,tempat dan persekitarannya.

Apakah kita bolehmembenarkan ketua organisasi berlagak sebagai gembala kambinga yang berkuasa untuk menentukan kambingnya boleh dijual,disembelih untuk dijual,dijadikan korban atau hakikah. Gembala kepada kambing pon tidak boleh mengatur keseluruhan kehidupan kambing,kerana disangkanya untuk dijadikan korban ,tetapi kambing itu telah terkorban termakan racun terlebih dahulu.Tetapi peliknya gembala politik di kampus-kampus universiti dinegara ini ,berjaya mengasuh sebahagian mangsa politik mahasiswa dikampus.Punca kejayaan mereka ialah apabila golongan ini secara sewinang-winangnya dan segelojoh-gelojohnya telah mengamal dan melaksanakan Bai'ah.

Gembala politik di kampus telah berjaya menambat dan menjerat sebahagian para mahasiswa di kampus. Saban hari mereka berasa semakin yaakin untuk berpolotik kerana telah ada sokongan dari golongan"cenderikawan" politik, dan kelas menengah yang wujud melalui program pemerintah,lalu mereka bertindak melibarkan pengaruh mereka keatas keperingkat rakyat dan masyarakat biasa. Sebagai "band Master", mereka telah mendindangkan berbagai lagu yang lebih rancak mengikut sendikata ,irama dan melodi gubahan mereka. Lagu-lagu ini senentiasa didindangkan di semua tempat dan pada setiap masa, sebagaimana yang di dindangkan kepada para pelajar oleh para akademik dikampus. Kesannya ramai dkalangan plajar telah menjadi pak turut politik, dan ada dikalangan mereka yang menjadi pak turut politik laksana lembu cucuk hidong.

Setentah dari mereka yang menjadi Band Muster ialah tenaga akademik sendiri, yang menyimpang dari maksud asal lafas niat kerjaya mereka, kita boleh anggap penyimpangan mereka itu sebagai "Satu kejayaan besar "yang boleh diberi taniah kepada sebahagian ahli akademik kerana telah berjaya mengindokteranasi pelajarnya (bukan Mengajar) agar ada sifat menentang pemerintah sebagai satu sifat utama dan basic kepada para pelajar.Tabiat suka menentang tidak hanya berlaku dikalangan para plajar tetapi sekarang telah meriban dan semakin cenderong untuk tersibar didalam samyayarak ramai, walaupun telah banyak mereka mendapat berbagai nikmat,tetapi akan terus membenci dan memusuhi pemerintah. Semakin kuat tentangan seseorang itu terhadap pemerintah, akan dianggap lebih hibat dan kelihatannya diiktiraf sebagai hero atau jagoh masyarakat.

Oleh kerana kelompok pelajar dan kelompok masyarakat sangat terpikat untuk meniliki gelaran "hero", malah gelatran hero itu pula telah diekspoitasi secukupnya sebagai salah satu peluang utama "mencari makan" sebab itu kita dapati ada kecenderongan ramai orang bertindak,umtuk menunjukkan bakat mereka menjadi penentang yang kemudian akan mendapat jolokan sebagai hero. Untuk menjadi dan mengekalkan status quo berbagai perkara yang pelik dan jangal telah dilakukan misalnya memaki hamun,membuat patua yang bukan-bukan, menguna jenama ulamak untuk mengatakan sesuatu yang sangat kabur dan mengelirukan yang penting bagi mereka ialah mendapat status hero.

slam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan